-

VPH720 Psykisk helsearbeid - basisdel

VPH720 Psykisk helsearbeid - basisdel

Emnekode: 
VPH720
Emnenavn: 
Psykisk helsearbeid - basisdel
Studieprogram: 
Videreutdanning i psykisk helsearbeid
Studiested: 
Molde
Studiepoeng: 
10
Studienivå: 
Videreutdanning
Undervisningssemester: 
2017 Vår
Eksamenssemester: 
2017 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk
Språk for eksamen: 
Norsk
Språk for litteratur: 
Norsk, Engelsk
Emneinnhold

Psykisk helsearbeid - basisdel består av følgende emner:

Emne B. Psykisk helsearbeid: organisering, koordinering og tverrprofesjonelt samarbeid, basisdel.

Sentrale delemner

  • Psykiatriens og psykisk helseverns historie.
  • Organiseringen av psykisk helsevern på kommunalt og statlig forvaltningsnivå.
  • Endringsstrategier og kvalitetsutvikling.
  • Lovverk.
  • Helse- og sosialpolitiske føringer og nyere faglige idealer.
  • Nye organisasjonsformer og behandlingstilbud.
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
  • Frivillige, selvhjelps- og brukerstyrte tiltak.
  • Tverrprofesjonelt samarbeid.

Emne C. Analytisk og systematisk bruk av kommunikasjon- og samspillskompetanse, basisdel.

Sentrale delemner

  • Basal kommunikasjons- og samspillsteori.
  • Kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv.
  • Kommunikasjonsbegreper og teori fra familieterapitradisjonen med særlig vektlegging av andre ordens systemisk forståelse.
  • Åpne reflekterende prosesser i et språk- og samtaleperspektiv og nettverksperspektiv.
  • Systemisk intervjumetodikk.
  • Sammenhenger mellom kommunikasjon og psykopatologi.
  • Sammenhenger mellom kommunikasjon/samspillforståelse og behandlingsperspektiv.
  • Genogram og nettverkskart.

Emne D: Psykoterapeutiske behandlingsperspektiver, basisdel.

Sentrale delemner

  • Ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver med særlig vektlegging av selvpsykologi, personsentrert psykoterapi, kognitiv terapi og andre ordens systemisk terapi.
  • Sykdomsmodellen, klassifikasjon, diagnostikk.
  • Angst, tvang, depresjon og psykotiske tilstander.
  • Brukerperspektivet /brukermedvirkning.
  • Etiske dilemma.
Forventet læringsutbytte

Emne B. Psykisk helsearbeid: organisering, koordinering og tverrprofesjonelt samarbeid, basisdel.

Studenten skal etter fullført emne:

  • analysere sammenhenger mellom ulike behandlingsperspektiv, oppgaver og organisering innen feltet psykisk helsearbeid
  • anvende gjeldende lovverk og forskrifter innen feltet psykisk helsevern
  • utvikle tverrfaglig samarbeids- og utviklingsprosjekter
  • anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid for å etablere og stimulere samarbeid på ulike nivå
  • beskrive sentrale forhold i psykiatriens og psykisk helseverns historie
  • beskrive ulike typer behandlingstilbud til mennesker med psykiske lidelser, og analysere ulike konsekvenser disse tilbudene kan ha for brukere og pårørende

Emne C. Analytisk og systematisk bruk av kommunikasjon- og samspillskompetanse, basisdel.

Studenten skal etter fullført emne:

  • redegjøre for hvordan informasjon overføres og skaper mening
  • beskrive sammenhenger mellom relasjon, språk og kontekst
  • redegjøre for kommunikasjon og samspill i et utviklingsperspektiv
  • beskrive hvordan kommunikasjons- og samspillforståelse nedfelles og vektlegges i de ulike behandlingsperspektivene, og kunne anvende dette i et terapeutisk samspill
  • beskrive hovedforskjellene på første og andre ordens terapeutposisjon, og vise at denne kunnskapen får kliniske konsekvenser
  • anvende basale ferdigheter i systemisk intervjumetodikk
  • beskrive reflekterende prosesser
  • utarbeide genogram og nettverkskart og benytte disse i terapeutiske relasjoner

Emne D: Psykoterapeutiske behandlingsperspektiver, basisdel.

Studenten skal etter fullført emne:

  • redegjøre for ulike psykoterapeutiske behandlingsperspektiver og knytte disse til kliniske situasjoner
  • redegjøre for ulike forklaringsmodeller (biologiske, psykologiske, psykososiale) på psykisk helse og hvordan disse forklaringsmodellene henger sammen med ulike behandlingsperspektiver
  • beskrive hvordan ulike behandlingsperspektiver gjenspeiler ulike vitenskapsteoretiske ståsted
  • initiere en dialog, med basis i ulike psykoterapeutiske perspektiv, som ivaretar brukeren og pårørende, og som kan åpne for ny vekst og utvikling
  • beskrive ulike psykoterapeutiske
Arbeids- og læringsaktiviteter

Plenumsundervisning, gruppearbeid, refleksjonsgrupper og selvstudier.

Sensorordning

Anonym. Intern og ekstern sensor.

Pensum

Pensumliste utdeldes ved semesterstart.

Obligatorisk arbeidskravAntall arbeidskravPåkrevde arbeidskravFremmøteKommentar
Seminar-/samlingsdeltagelse Påkrevd
Obligatoriske arbeidskrav:
Obligatorisk arbeidskrav:Seminar-/samlingsdeltagelse
Antall arbeidskrav:
Påkrevde arbeidskrav:
Fremmøte:Påkrevd
Kommentar:
VurderingsformGrupperingVarighetVarighetstypeKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerHjelpemidler
SkoleeksamenIndividuell6timerBokstavkarakter (A - F) -
Vurderinger:
Vurderingsform:Skoleeksamen
Gruppering:Individuell
Varighet:6
Varighetstype:timer
Karakterskala:Bokstavkarakter (A - F)
Andel:
Kommentar:
Hjelpemidler:
Hjelpemidler:-