-

VMT722 Psykologisk perspektiv, juridiske emner og etisk refleksjon

VMT722 Psykologisk perspektiv, juridiske emner og etisk refleksjon

Emnekode: 
VMT722
Emnenavn: 
Psykologisk perspektiv, juridiske emner og etisk refleksjon
Studieprogram: 
Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid
Kursnavn på engelsk: 
Psykologisk perspektiv, juridiske emner og etisk refleksjon
Kursnavn på nynorsk: 
Psykologisk perspektiv, juridiske emner og etisk refleksjon
Studiested: 
Molde
Studiepoeng: 
5
Studienivå: 
Master
Undervisningssemester: 
2017 Spring
Eksamenssemester: 
2017 Spring
Undervisningsspråk: 
Norwegian
Språk for eksamen: 
Norwegian
Språk for litteratur: 
Norwegian, English
Emneinnhold

Emne VMT722 skal gi innføring i ulike teoretiske perspektiver, som læringsteori, kognitiv psykologi, utviklingspsykologi m.m., i tillegg til utvalgte juridiske emner og etisk refleksjon. Dette emne er delt inn i 3 delemner; 1) Psykologiske perspektiv, 2) Utvalgte juridiske emner og 3) Etikk og etisk refleksjon.

 1) Psykologiske perspektiv

  •  Læringsteori
  • Kognitive/ atferdsanalytiske teorier
  • Kommunikasjons- og samspillsteori
  • Tilknytningsteori
  • Tidlig samspill
  • Nettverksteori
  • Sosialpsykologi og interaksjonisme

2) Utvalgte juridiske emner

  •  Saksbehandlingsprinsipper
  • Helse- og omsorgstjenesteloven (spesielt kapittel 9)
  • Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
  • Opplæringsloven
  • Pasient- og brukerrettighetsloven (spesielt kapittel 4A)
  • Individuell plan
  • Samhandlingsreformen
  • Lov om helsepersonell
  • Spesialisthelsetjenesteloven
  • Vergemålsloven

3) Etikk og etisk refleksjon

  •  Ulike etiske retninger
  • Etiske aspekt ved diagnostisering og behandling
  • Etiske dilemma i relasjon og samhandling
  • Skjønnsutøvelse
  • Etiske utfordringer ved bruk
Forventet læringsutbytte

Studenten skal etter fullført emne:

  • ha kunnskap om ulike psykologiske/pedagogiske perspektiv og tilnærmingsmåter, med spesiell vekt på læringsteori
  • ha kunnskap om kommunikasjon og relasjonens betydning i samhandling med mennesker med funksjonshemming
  • kunne anvende relevant lovverk i arbeid for, og sammen med mennesker med funksjonshemming
  • kunne identifisere og analysere etiske problemstillinger i den praktiske hverdagen
  • kunne reflektere over rollen som profesjonell yrkesutøver, og etiske utfordringer ved bruk av tvang og makt
Form of assessmentGroupingDurationType of durationGrading scaleProportionCommentSupported materialSupport material
School assessmentIndividual6hoursLetter (A - F)100 All printed and written supporting material
Vurderinger:
Vurderingsform:School assessment
Gruppering:Individual
Varighet:6
Varighetstype:hours
Karakterskala:Letter (A - F)
Andel:100
Kommentar:
Hjelpemidler:
Hjelpemidler:All printed and written supporting material