-

IDR300 Treningslære II

IDR300 Treningslære II

Emnekode: 
IDR300
Emnenavn: 
Treningslære II
Studieprogram: 
Årsstudium i idrett og Adventure
Kursnavn på engelsk: 
Training Theory II
Kursnavn på nynorsk: 
Treningslære II
Studiested: 
Molde
Studiepoeng: 
7.5
Studienivå: 
1. syklus (bachelor)
Undervisningssemester: 
2021 Høst
Eksamenssemester: 
2021 Høst
Undervisningsspråk: 
Norsk
Språk for eksamen: 
Norsk
Språk for litteratur: 
Norsk, Engelsk
Anbefalte forkunnskaper

IDR200 - Treningslære I.

Emneinnhold

Studenten vil få en innføring i forekomst, behandling, opptrening og forebygging av idrettsskader, samt en praktisk-teoretisk innføring i styrketrening. Det vil også bli gitt en innføring i idrettsrelevante tester og testprosedyrer og hvilken betydning testing har for treningsarbeidet.
Dette emnet er del av en gjennomgående tråd om forskning i bachelorprogrammet i sport management. Se programbeskrivelsen for en beskrivelse av tråden.

Forventet læringsutbytte

Studenten skal etter fullført emne:

Kunnskap:

  • vite hvilke tester som kan brukes for testing av idrettsutøvere i ulike idretter på ulikt nivå
  • kjenne til de mest vanlige idrettsskadene, hvordan disse kan forebygges og prinsipper for opptrening etter skade
  • kjenne til hva forskning viser er beste praksis på området
  • vite hvordan hvordan ulike øvelser for strekkapparatet kan utføres på en forsvarlig og hensiktsmessig måte
  • kjenne til et vanlig skadeforebyggende program innen idrett

Ferdighet:

  • kunne utføre ulike knebøyteknikker på en forsvarlig og hensiktsmessig måte
  • kunne gjennomføre frivending fra heng på en forsvarlig måte, og med en teknisk utførelse hvor en greier å skape det meste av kraften fra stekkapparatet i bein og hofte, og ikke armene
  • kunne forklare og anvende fysiske tester og testprosedyrer for testing av idrettsutøvere på ulikt nivå
  • kunne forklare hvordan trening kan brukes og legges opp for å skape fremgang på ulike fysiske tester
  • kunne forklare de mest vanlige idrettsskadene, hvordan disse kan forebygges og prinsipper for opptrening etter skade
  • kunne beskrive hva forskning viser er beste praksis på området
  • kunne vurdere effekten av et skadeforebyggende program og å sammenfatte resultater i en review artikkelform 

Generell kompetanse

  • kunne identifisere god praksis innen fysisk trening i eksplosive idrettet, både med tanke på bygging av fysisk kapasitet og skadeforbygging
Arbeids- og læringsaktiviteter

Både forelesninger og praktisk undervisning, ca. sju timer pr uke i semesterets andre halvdel.

Obligatorisk arbeidskravAntall arbeidskravPåkrevde arbeidskravFremmøteKommentar
Oppmøte til undervisning 1 JaPåkrevd75 % oppmøte på øvrig praktisk undervisning.
Oppgave(r) 3JaPåkrevdGruppeoppgave i skadeforebygging. Gruppeoppgave i planlegging av styrketrening. Gruppeoppgave i utarbeidelse av testprotokoll
Obligatoriske arbeidskrav:
Obligatorisk arbeidskrav:Oppmøte til undervisning
Antall arbeidskrav: 1
Påkrevde arbeidskrav: Ja
Fremmøte:Påkrevd
Kommentar:75 % oppmøte på øvrig praktisk undervisning.
Obligatorisk arbeidskrav:Oppgave(r)
Antall arbeidskrav: 3
Påkrevde arbeidskrav:Ja
Fremmøte:Påkrevd
Kommentar:Gruppeoppgave i skadeforebygging. Gruppeoppgave i planlegging av styrketrening. Gruppeoppgave i utarbeidelse av testprotokoll
VurderingsformGrupperingVarighetVarighetstypeKarakterskalaAndelKommentarHjelpemidlerHjelpemidler
SkoleeksamenIndividuell4timerBokstavkarakter (A - F)100Eksamensoppgaven er todelt. Begge deler må bestås. Kun generell ordbok morsmål/norsk/engelsk i papirformat
Vurderinger:
Vurderingsform:Skoleeksamen
Gruppering:Individuell
Varighet:4
Varighetstype:timer
Karakterskala:Bokstavkarakter (A - F)
Andel:100
Kommentar:Eksamensoppgaven er todelt. Begge deler må bestås.
Hjelpemidler:
Hjelpemidler:Kun generell ordbok morsmål/norsk/engelsk i papirformat